10.02.28 Tsunami

Som ni kanske hört är det tsunamivarning på nz efter jordbävningen nära chile. Vi kan lugna er med att vi fått rapporter om läget, och bara vi undviker strandområden är det ingen fara.

Vi mår alltså bra här i 28 graders värme, och ni behöver inte vara oroliga!:P

Tjolahopp

10.02.28

Igår var en stekardag. Vi hittade ett gooställe (Taylors Mistace), en lite mindre strand där alla lokalbor höll till. Vi solade några timmar och badade i härliga vågor.:)

Sen blev det förfest på soptippen. Det är nämligen så att bilplatsen vi fick på denna camping i Christchurch är just framför sopsorteringen. Mycket trevligt!

Vi for in mot stan för att leta ett matställe, hamnade på en mycket underlig pub där inredningen bestod av en sak. Kors! Det kändes lite kusligt med spöktavlor, stearinljus, jesus-menyn och med massa kors på väggarna. Men det var trevlig personal, god mat och det visade sig vara ett populärt uteställe.
Nån timme senare kom Oliver och gänget och tog oss vidare till nästa ställe (Fat Eddies). Kvällen fortsatte med trånga dansgolv och shottar. Efter några trevliga timmar tog vi oss säkert hem till Andy i en taxi.

Taylors Mistace

Förfest på soptippen

Tillochmed vinglasen hade kors på sig.

10.02.26

Idag var målet att hinna med att gå på chokladfabriken och köra hela 36 mil till Christchurch! Det lyckades vi med, plus att vi hann shoppa och besöka moeraki boulders.

På chokladfabriken fick vi gå en liten sightsing och se hur chokladen tillverkades, under tiden gav de oss en massa chokladbitar! Sedan fick vi se ett chokladvattenfall, det var sweet as! Smakade även nygjord, rinnande, varm choklad! jummy!

Kan chokladfabriken få annat än fem av fem chokladmuffins plus strössel och körsbär!?

Sara, Anna och Britta på chokladfabriken!!

Sara är lycklig!

Moeraki boulders

Anna kläcks!

Sara flyger!

Britta steker som sälarna =P

Som sagt nu sitter vi här i chch och käkar choklad,
 imorgon blir det party med Ollie som vi träffade i Waitomo!

10.02.25

Idag stod Catlins Road på schemat, en sightseeingväg längst den sydligaste kusten.
Detta var något som jag (Anna) hade sett fram emot och jag ger en stor eloge till mina kompanjoner som hade tålamod, det var iskallt blåsigt och regnigt och sjölejonen och pingvinerna ville inte visa upp sig. Dessutom var det mest grusvägar i ca 20 mil!
Som sagt bra jobbat!
 Vi fick iaf se ett jättefint vattenfall och efter vägen kom solen fram och värmde oss och humöret blev bättre.

King of the world! (allra längst ner på sydön)

Stormvarning!

Purakaunui falls.

Sweet as!

Tittut!

Anna är glad.

Härlig utsikt på promenaden.

Nu är vi i Dunedin, imorn blir det besök på chokladfabriken!

10.02.23

Idag har vi varit i Milford sound på en båttur...

Vi hade riktigt tur med vädret, en dag vi aldrig kommer att glömma.

10.02.20-10.02.21

Hade lovat att höra bandet spela på Chicos på lördagskvällen så fast vi kände oss lite slitna bar det iväg mot stan. Som sagt Queenstown gör oss aldrig besvikna! Även denna kväll träffade vi en massa trevliga typer som gjorde att tiden sprang iväg.

På Chicos!

På en annan bar..

****

Under kvällen hängde vi bland annat med en Queenstownbo (Scott) som denna dag lovade att ta oss ut på äventyr. Äventyr blev det och vi gjorde Canyoing på kiwisarnas sätt. Det innebar att ta sig längs med en fors genom att simma, klättra, åka i vattenfall m.m. utan våtdräkt! Vattnet var nämligen bara ca 10 grader. Tacka gudarna att det var kanonväder!

En stor utmaning, men roligt hade vi!! =)

Efter äventyret värmde vi upp oss i en mysig park. Där efter kollade vi på när Scott och hans kompisar gjorde en massa coola hopp med cykel i en Jump Park! Helt galet duktiga!

Scott vid jump parken!

Ursäkta bildkvaliten, den lilla gråa fläcken där borta
nån stans är Scott när han hoppar med cykel! =P

Sista kvällen här i Queenstown (vår nya favorit stad) avslutades med världens godaste pizza på The Winnies!

mot Milford...

10.02.20

Testade som sagt utelivet här i Queenstown inatt, det var mycket lyckat och vi träffade en massa härliga personer. Björn som är svensk, men jobbar här i Q, visade oss alla de bästa ställerna. På ett av ställerna spelade ett live band som vi sedan träffade och partade med resten av natten! Vi hade det riktigt roligt!

Utelivet här får helt klart fem av fem muffins!

En liten förfest i vårat vardagsrum (enda rum)

rumsbordet

go maten

och go vine

Björn

Delar av bandet

Idag har vi bara legat och jäst i solen, hoppas på att det fina vädret fortsätter!

Tjing!

10.02.19

Idag var dagen med stort B, vi skulle hoppa

BUNGY JUMP!!!

Detta var absolut den bästa upplevelse som jag och Anna någonsin varit med om! heeeeelt grymt! =)
Nervösa gick vi och shoppade oss varsin I Love NZ t-shirt som vi skulle ha på oss under hoppet!
Nervösshoppade även en massa annat typ som skor, väska, linne, jeans, sockar, shorts, tröjjor m.m. =P

Anna var först ut taggad som aldrig förr..och nervös!
Britta fick stå nervös och bara vänta, tur att Sara stod och var moraliskt stöd =P

Bungy jump får lätt fem av fem muffins + körsbär och strössel =)

Vi ville båda doppa händerna i vattnet men...

Anna rörde aldrig vattnet medans Britta doppade halva kroppen!!

Stoltare kan man inte bli!

Nu blir det ut och fira ikväll! party party!

10.02.18

Idag var dagen med stort R, vi skulle Rida!

Halv 7 steg vi upp och regnet bara öste ner. Vi sköt därför upp våran ridning med hopp om bättre väder, för vi hade inga bra kläder!
Timmarna gick och det såg inte ljust ut, men vi bestämde oss ändå för att fara på ridturen. Det gjorde vi allt rätt i för en halvtimme innan upphämtningen komme solen fram. Det är något som vi har lärt oss här i detta land att det kan vara fyra årstider under bara en dag =P

Ridningen blev riktigt lyckad och vi fick se fina vyer. Hästarna var snälla och Sara fick äntligen galoppera över sin äng! Anna och Britta var bara glada att de inte trillade av fast de provade på lite trav =P

Ridningen får fem av fem muffins

Dagens tack går till våran guide som tog oss ut (och tillbaka) på detta äventyr!

Imorgon är dagen med stort B....

Britta här!

Råkade nämna för Sara och Anna att jag alltid vinner över Samuel i Chicago! De fick blodad tand och skulle verkligen försöka vinna över mig.

Vi har under resans gång hunnit spela fyra omgångar..

Vilket resulterade i vinst, vinst, vinst och åter en vinst
 som dock skrevs på nå snorpapper så ingen bild tagen =P

Just nu sitter de och tränar på Chicago medans vi väntar på att det ska sluta regna så vi kan fara ut på äventyr!

Ps. Samuel du vinner ju över mig i vänd tia =P

10.02.17

Nu har vi anlänt till Queenstown efter att ha tillbringat två nätter i Wanaka där vi blev kära! Helt underbart vackert! Vi hade dessutom tur med vädret så vi körde en bit och hittade en magisk plats. Där låg vi och stekte heela daan! =)
På eftermiddagen besökte vi Puzzling World där våra hjärnor gick på högvarv. I slutet skulle man gå till fyra olika torn i en labyrint, vi hittade alla torn, men sen så skulle man ju hitta ut också.. om vi inte hade tagit "emergency exit" hade vi nog inte suttit här nu och skrivit detta inlägg =P

Puzzling World får fyra av fem muffins!

imorgon blir det en ny utmaning.. för vissa =P

Bildbomb!

Lake Matheson, lite sådär halvfint.. ;)

Britta fick upp fotoögat...

...där Anna fick vara testkanin!

Lunchtime!

Vi stötte på en liten elefant.

Ibland är det svårt att hålla ögonen på vägen..

Hyffsad strandutsikt!

Puzzling World

Nice bajs!

Vart är vi!? (i labyrinten)

Utanför Puzzling World

Bra uppdaterat alla! Kul att Svenskarna sköter sig bra! Hejja hejja!

Dodelidelaii

10.02.15

Godmorgon!

En iskall natt har det varit max 15 grader i bilen, tur att vi har våra nya fina täcken!
Nu blir det en rejäl morgon promenad till Lake Matheson, hoppas få lite fina bilder.
Sen drar vi vidare mot Wanaka och Queenstown, fler äventyr väntar!

Britta och Anna morgonmyser med nytäckena.

****

Grattis på födelsedagen Anton, hoppas du haft en bra alla hjärtans dag utan mig.
Saknar dig! Puss från Sara

Bildbomb

Några varianter på hur man kan klä ut sig på the sevens

Lunch på Felix i Wellington, mums

En stark upplevesle när vi skulle köra på färjan

Färjan mellan Wellington och Picton

Utsikt efter vägen (Höga kusten släng dig i väggen!)

En look out under bilfärden

En god muffins på en fin strand i Pohara

Pupu Springs

Pannkakor vid Wainui falls

Vi hamnade mitt i en vallning av får

Andy Warhol njuter av utsikten

Fyra stekare

Pancake rocks. What do you see?

I hot pools, 40 grader i vattnet.

Fox glasiären

10.02.14

...det blev ingen sol, vi fick hitta på annat istället.

Vi besökte världens klaraste källa (pupu springs), som var väldigt vackert. Man kunde se allting under ytan på ljupt vatten. Sen blev det lunch, pannkakor med sylt och grädde nedanför vattenfallet Whainui falls. Under promenaden till och från vattenfallet fick vi även gå över en hängbro som var lite spännande.

Vi körde sen tillbaka till Kaiteriteri där vi sov en natt och bad till gudarna att vi skulle få sol dagen efter så vi kunde paddla lite kajak. På morgonen där efter vaknade vi åter igen med massa moln i sikte.
Nu orkade vi inte vänta längre så vi packade ihop och körde 26 mil till Westport. Där blev det att besöka en sälkoloni, ena riktiga stekare!:)

Dagen därefter tog vi och körde ännu en lång sträcka, 30 mil senare var vi i Franz Josef. Det enda stop vi gjorde var Pancake rocks och Jade-stenens stad Hokitika.

I Frans Josef badade vi i varma pooler och bokade in oss på en glasiär tur till Fox glasiären på Valentinesday. Vi hade verkligen sett fram emot denna tur, efter all reklam, och fina bilder. Tyvär blev vi lite besvikna.
Det började redan i bussen där vi insåg vilken grupp vi hamnat i, Holländska barnsliga idioter som verkligen tog våran energi. Andra började klaga att det var jobbigt efter bara 50 trappsteg av dom 900 som vi hade på schemat, dom skulle haft varit med på Tongariro Crossing!! Tur att vi hade våran guide Matti som fick allting att vara intressant.
Som norrlänning var inte denna tur så imponerande, men när vi tänker tillbaka är det ändå rätt coolt att ha stått på 150 meter hög is på Nya Zeeland!:)

Ha en bra alla hjärtans dag allihopa!

10.02.09-10.02.10

From hell to paradise (från helvetet till paradiset)

Igår kom våran snygga van till sin rätt, måste erkänna att ibland har man varit lite avundsjuk på våra feta grannar med allt space. Men igår när vi skulle köra på färjan fanns det köer beronde på vilken biltyp du hade, och husbilskön var sju mil lång, medan våran Andy Warhol hörde till vankön som var tom! så vi gasade förbi alla och skrattade gott:) Moahahahaa

Båtresan tog tre timmar, väl framme började vi färden mot nelson. Vi tog en gudomlig utsiktsväg som var kurvig men vägde upp med den underbara utsikten.

Vi tänkte vara ekonomiska och ta en lite billigare camping, men frågan är om det var värt det. Vi insåg snabbt att vi var tvungna att slänga i oss maten och sedan stänga in oss i vanen för utanför satt det massor av monster på träden.

Har aldrig sett något liknande! De var stora fula och läskiga plus att köket var trångt, trasiga toer, läbbiga typer tusentals flugor knort och andra insekter. Det är faktiskt den första hemska campingen, vi har haft himla bra standard på campingplatserna i övrigt.
Vi flydde på morgonen till stranden där stannade vi lite längre en vad vi först hade tänkt. Det var helt ljuvligt i luften och vatten var riktigt varmt! :) Sen bar det av till kaiteriteri som vi läst massa bra om, det stod bland annat att man skulle hamna i paradiset och det gjorde vi! :)
Här trivs vi som fisken i vattnet, handen i handsken, och grädde på chokladen!

Vi hann göra ett snabbt besök på beachen och där hann vi få en inbjudan..

10.02.10

...vi dissade partyt, poppade extra smöriga popcorn och såg film istället.:P Vi var mer taggade på att steka fläsk på stranden (vårat eget) tidigt på morgonen. Men regnet kom så vi for och handlade lite muffins och tröst åt.

Nu ligger vi här i bilen och gör solhälsningen så att det blir mer sol i morgon i detta paradis.

Tyvärr blir det inga bilder p.g.a kasst internet, får göra en bildbomb vid tillfälle!

Vi älskar att läsa alla era kommentarer!

10.02.07

Nu är det sista dagen i Wellington för denna gång där vi har spenderat fyra härliga dagar!

Vi har shoppat i sinne, ätit gott och prövat på utelivet här i storstan. Vi lyckades nämligen tajma in "the sevens" (Stor rugbyfest där alla klär ut sig), detta la vi märke till när vi skulle in till stan med bussen då vi hamnade mitt i ett utklätt boxningslag som hade startat dagen med "energidryck". Inne i stan fick vi se alla dess möjliga utstyrslar, You name it, we have seen it!

På lördags kvällen for vi till Courtenay place, en gågata med alla barer och klubbar. Här fortsatte rugbyfesten och vi har bland annat dansat med ketchup och senap, rubikskuber, ärtskidor och twisterspel. =P

Söndagen blev lugn med besök på Te Papa Museumet och lunch på ett riktigt trevligt ställe!

Nu är det dax för chokladmuffins med grädde, mummipummi!

Ute i vimmlet!

Choklad och grädde=livet

Svar på kommentarer:

Brittas mamma: Jag har blivit frisk nu så ni behöver inte vara oroliga =)

Madde: Vi har alltid shortsvärme sen blåser det mer eller mindre vissa dagar. Men temperaturen har legat runt 25 grader.:)

10.02.02

Vilken dag!!
Ställde klockan på 05.50 och tog oss upp sakta men säkert. Vi hade 2 mils bestigning av vulkaner på schemat. Tongariro crossing.
Turen var beräknad att ta 7 timmar, när vi nått högsta punkten efter 3 timmar såg vi fram emot både lunch och nerförbacken. Det fick vi ganska fort ångra, det gick verkligen bara utförs i en massa tusentals trappsteg!
Lunchen som vi hade sett fram emot lockade inte längre när vi satt brevid stinkande svavelpölar som är vackra att titta på men luktar verkligen äggfjärt. Spagettiben, ömma fötter och knän hade vi alla. Vi längtade bara tills allt skulle vara över.
Vi gick och vi gick men kom aldrig fram. 6 timmar och 15 minuter efter start såg vi äntligen ljuset i tunneln. Vi var framme!
Helt utmattade väntade vi på bussen och nu sitter vi här mätta och belåtna i våran nystädade van. ( Igår när det regnade tog vi fram allrengöringen och putsade varenda hörn.)

Nu blickar vi framåt mot nya äventyr. Färjan är bokat och nationaldagsfirandet den 6 februari blir i Wellington.

Hoppas Britta hinner piggna till innan våra fyra shoppingdagar i huvudstaden. Just nu har hon drabbats av en dunderförkylning efter dagens utmaning.

Så här såg det ut före och efter städningen.

Redo för bestigning av vulkaner

Dags för omplåstring av fötter.

Sara posar framför Mount Ngauruhoe.

Britta gör reklan för powerade!

Emerald lakes (stinkande pölar)

Jätteroligt med alla kommentarer! fortsätt så! =)